Pedagogika a psychologie (5. ročník)

<< zpět

Konec!

A to je vše. Už jen záchranný test (do pondělí 14. 6.) pro ty, co mají černé svědomí. Kdo psal testy a plnil úkoly (aspoň většinu), můžete ignorovat.

Moc vám děkuji a těším se na setkávání v předmětu Hudební psychologie a pedagogika.


Týden od 7. 6.

Naše hodiny v tomto týdnu se uskuteční prezenčně v obvyklých časech. Účast je přísně dobrovolná.


Týden od 31. 5.

Ústní maturity


Týden od 24. 5.

Nezapomeňte do konce května přes Školu online odevzdat domácí úkol z minulého týdne a do 7. 6. ještě další z tohoto týdne (zadání ve videu níže). Ten už je fakt poslední.
Čtvrteční dvouhodinovka pedagogiky a psychologie 5. D od 8:00 v m. č. 3.10 se uskuteční v reálném světě. Klidně můžete přijít kdokoli z ostatních skupin, rád vás uvidím.

Úkol z videa odevzdejte přes Školu online jako domácí úkol, případně pošlete emailem na roman.mlejnek@prgcons.cz (třeba kdyby ŠoL nechtěla vzít přílohu apod.). Můžete to vyfotit mobilem, naskenovat, vytvořit přímo elektronicky v tabletu… (jak je komu libo). Termín: 7. června.

Ve videu zmiňuji slavný stanfordský vězeňský experiment. Podívejte se na video z kanálu Vsauce (anglicky), případně na rozhovor s P. Zimbardem v Hydeparku Civilizace (česky), případně některý z filmů natočených podle tohoto experimentu: Das Experiment nebo The Stanford Prison Experiment.

Případně si můžete přečíst o druhém experimentu zmíněném ve videu: Robbers Cave Experiment.


Týden od 17. 5.

Když se zamyslíte nad tím, co jsme zažívali za poslední rok a kousek v souvislosti s koronaávěrečnývirovou pandemií, setkali jste se u sebe, ve svém okolí nebo v médiích s fenoménem kognitivní disonance? V návaznosti na náš podcast napište krátkou úvahu (stačí jeden dva odstavce) a odevzdejte do konce května ve Škole online, kde by se vám měl objevit domácí úkol.


Týden od 10. 5.

Na četné dotazy: pokud jste propásli některý úkol či test, tak moc to nevadí, ale snažte se nepropásnout další. 😉

Podívejte se na dokument Opičí mládě a zamyslete se, jestli z poznatků o sociálním životě makaků může vyplývat něco pro pochopení toho lidského.


Týden od 3. 5.

Nezapomeňte do 7. 5. vyplnit test ve Škole online (najdete v rozvrhu minulého týdne).

A poslechněte si něco ze sociální psychologie:


Týden od 26. 4.

Na základě videí z minulých týdnů prosím vyplňte test ve Škole online (další V u naší hodiny tento týden) do pátku 7. 5. (pozor, tentokrát máte jen jeden pokus).

Budeme se zabývat sociální psychologií. Přečtěte si zatím kousek z knihy N. Hayesové:

Případně anglicky o jednom slavném experimentu:


Týden od 19. 4.

Minule jsme hovořili o myšlení, inteligenci a normálním rozdělení. Tento týden se podívejme na to, jak nás může Gaussova křivka inspirovat v hodnocení ve škole. Zamyslete se, jak byste známkovali, kdyby třeba děti v testu z hudební nauky měly takovéto výsledky:

Vodorovná osa ukazuje počet bodů v testu (maximum je 15), svislá osa ukazuje, kolik dětí dosáhlo daného výsledku (např. 13 bodů měly dvě děti). Všimněte si, že výsledky se podobají normálnímu rozdělení, Gaussově křivce. Jak byste rozdělili známky (jako ve škole, 1 až 5), aby to podle vás bylo spravedlivé? A proč?


Týden od 12. 4.


Týden od 5. 4.


Týden od 29. 3.


Týden od 22. 3.

Nezapomeňte do neděle vyplnit test (ve Škole online symbol V u hodiny z minulého týdne).

Manfred Spitzer: Digitální demence


Týden od 15. 3.

Vyplňte test ve Škole online (další V u naší hodiny), máte na to dva pokusy a čas do neděle 28. 3.

Přečtěte si o stadiích morálního vývoje L. Kohlberga (Wiki: CZ nebo ENG), máte je také vyznačená v časové ose, a zamyslete se nad Heinzovým dilematem:

V jedné daleké zemi umírala žena, která onemocněla zvláštním druhem rakoviny. Existoval lék, o němž si lékaři mysleli, že by mohl ženu zachránit. Šlo o určitou formu radia, kterou jeden lékárník v tomtéž městě právě před nedávnem objevil. Výroba byla velmi drahá, avšak lékárník požadoval desetkrát víc, než kolik jej stála výroba. Za radium zaplatil 200 dolarů a za malou dózu s lékem požadoval 2000 dolarů. Heinz, manžel nemocné ženy, vyhledal všechny své známé, aby si půjčil peníze a usiloval i o podporu úřadů. Shromáždil však jen 1000 dolarů, tedy polovinu požadované ceny. Vyprávěl lékárníkovi, že jeho žena umírá a prosil jej, aby mu lék prodal levněji nebo ho nechal zaplatit později. Lékárník však řekl: „Ne, já jsem ten lék objevil a chci na něm vydělat nějaké peníze.“ Heinz tím vyčerpal všechny legální možnosti; je zcela zoufalý a uvažuje, zda by se neměl do lékárny vloupat a lék pro svou ženu ukrást.

Nejde tolik o řešení dilematu jako takové, ale o odůvodnění tohoto řešení.


Týden od 8. 3.


Týden od 1. 3.

V návaznosti na náš předprázdninový podcast se podívejte na film Děti bez lásky, ve kterém uvidíte také slavného českého dětského psychologa Zdeňka Matějčka.


Týden od 22. 2. – Prázdniny!


Týden od 15. 2.

Najdete také na Spotify a v dalších podcastových službách.

Zmiňovaná literatura:
Robert Plomin: Kód života
Zdeněk Matějček: Co děti nejvíc potřebují
Pavel Říčan: Cesta životem
Jan Poněšický: Agrese, násilí a psychologie moci


Týden od 8. 2.

Ve Škole online máte domácí úkol k videu z minulého týdne. Odevzdejte do 22. 2. do 22:02.

Případně se mrkněte na TEDxové video o trémě, abychom psychologický pohled doplnili pohledem hudebnice a pedagožky:


Týden od 1. 2.

Doporučená literatura:

Radkin Honzák: Strach, tréma, úzkost a jak je zvládat. Praha : Maxdorf 1995.

Kato Havasová: Nebojte se trémy. Praha : Editio Supraphon 1990.

Ena Stevanović: Tréma u hudebníků a její prevence ve vzdělávacím systému. Praha : Karolinum 2018.


Týden od 25. 1.

Uzavírání klasifikace


Týden od 18. 1.

Ve Škole online najdete u hodiny z minulého týdne další ikonku V – velmi náročný a obsáhlý závěrečný test, na který máte čas do středy 20. 1. do 20:01.


Týden od 11. 1.


Týden od 4. 1. 2021

Něco malinko terminologie k problematice emocí.

Případně se podívejte na TED video Lisy Feldman Barrett: You aren’t at the mercy of your emotions — your brain creates them.


Týden od 14. 12.

Nezapomeňte na úkol z minulého týdne (odevzdejte ve Škole online do 21. prosince).

A přečtěte si něco o emocích, zatím četba pro inspiraci od Jana Wericha a Karla Čapka.


Týden od 7. 12.

Komentář k testu a domácímu úkolu:

A mám pro vás hned další úkol, odevzdejte ho ve Škole online, deadline je 21. prosince:

Jak jste vnímali v době distanční výuky trému? Když jste třeba na hlavním oboru hráli přes Skype, posílali nahrávky apod., prožívali jste trému? A dokázali byste to srovnat s „normální“ výukou hlavního oboru? V čem to bylo jiné? A měli jste někdy trému také při online hodinách teorie? Mají nebo budou mít vaše zkušenosti z doby koronavirových opatření nějaký vliv na vaše vnímání trémy?

Napište mi prosím, co vás k těmto otázkám napadá. Neodpovídejte na všechny, spíš mi napište krátké zamyšlení. Stačí velmi stručně.
Odevzdejte ve Škole online do 21. prosince!


Týden od 30. 11.

Mám pro vás domácí úkol, jehož zadání rovněž najdete ve Škole online, kde úkol také odevzdáte.

Podívejte se na tři tvrzení týkající se mozku. O každém z nich napište, zda je podle vás pravdivé nebo nepravdivé, a jednou dvěma větami vysvětlete, proč si to myslíte. Googlit račte dle libosti.

#1 Využíváme jenom 10% mozku.

#2 Pití alkoholu zabíjí mozkové buňky.

#3 Po sladkostech jsou děti hyperaktivní.

Deadline: pondělí 7. prosince!


Týden od 23. 11.

Nezapomeňte do 30. listopadu vyplnit test (výukový zdroj ve Škole online u hodin z minulého týdne.

Tento týden ještě pár poznámek o mozku:

Případně se podívejte na video bývalé baletky s Alzheimerovou nemocí na webu České televize.


Týden od 16. 11.

Ve Škole online máte k hodinám v tomto týdnu přiřazen také test. Vyplňte ho nejpozději do 30. listopadu!

Dále si přečtěte první kapitolu z knihy O. Sackse Muž, který si pletl manželku s kloboukem:

Od tohoto autora vám doporučuji zejména knihu Musicophilia.


Týden od 9. 11.


Týden od 2. 11.

Tento týden si přečtěte dvě vybrané kapitoly z knihy Když mozek pracuje jinak a všechno berte s rezervou.


Týden od 26. 10.

Prázdniny!


Týden od 19. 10.

Kdo ještě nevyplnil testíček, mrkněte se ve Škole online v kalendáři na minulý týden, klidněte na příslušné fialové V a rychle to napravte. Tento týden si poslechněte ještě něco o pozornosti (doporučuji stereofonní sluchátka).

Najdete také na Spotify a v dalších podcastových službách.


Týden od 12. 10.

Tento týden prosím vyplňte kratičký testíček (ve Škole online ho máte přiřazený k hodinám v tomto týdnu). Dále si můžete přečíst něco o prostorovém vidění:


Týden od 5. 10.

Do distanční výuky jsme vpluli v každé skupině trochu v jiné fázi, takže v krátkém videu si shrneme něco o zákonech Gestalt psychologie a přidáme něco o pozornosti.

A k pozornosti ještě jeden televizní spot:


<< zpět

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *