(JARO 2020) 1. C – Dějiny hudby

<< zpět

Týden od 8. června

Podívejte se na komentář k testu. Klasifikace bude u většiny lidí zcela bez problému.


Týden od 1. června

Extra prodloužená jízda pro ty, co ještě z nějakého závažného důvodu nevyplnili test – do úterní půlnoci (2. 6. 2020 23:59).


Týden od 25. května

Poslechněte si něco o hudbě renesance:

Najdete také třeba na Spotify.

A vyplňte velký a velmi obtížný závěrečný test k uzavření klasifikace! Deadline: 31. května.


Týden od 18. května

Minule jste si měli poslechnout tenorovou mši a zjistit, jak funguje. Tento týden se podíváme na další dva typy mší, jak byly komponovány v době renesance.

Parafrázující mši můžete prozkoumat na příkladu Missy Pange Lingua od Josquina. Předloha: hymnus Pange lingua.

Příkladem parodické mše je Missa Pastores quidnam vidistis (Jacobus Clemens non Papa), předlohou je jeho vlastní moteto.

Měli byste porozumět principu, jak se tyto tři typy mší komponovaly. Možná vám pomůže toto schéma:

Případně googlete. 😉 Něco si o tom samozřejmě potom povíme.


Týden od 11. května

Tento týden si poslechněte mši L’homme armé, jak ji zpracoval Guillaume Dufay. Na základě poslechu s notami budete jistě snadno schopni vysvětlit, jakým způsobem zde funguje cantus firmus. Sledujte, co se děje v tenoru. Poslechněte si alespoň části Kyrie, Gloria a Credo.


Týden od 4. května

Komentář k otázkám, na něž jste měli odpovědět:

Abyste neposlouchali pořád jenom moje řeči, mrkněte se na toto video (v angličtině), které hezky předesílá, co nás bude čekat v období renesance:


Týden od 27. dubna

Další čtení o středověké polyfonii:

1. Dvojstrana „Více hlasů“ z knihy Hudba: kompletní obrazové dějiny

2. Podkapitola o středověkém vícehlasu z knihy J. Smolky Dějiny hudby

Poslechněte si pár vybraných ukázek (třeba na YouTube) od těchto skladatelů: Leoninus, Perotinus, Guillaume de Machaut, Francesco Landini

Do konce tohoto týdne máte ještě čas na zodpovězení otázek z minule.


Týden od 20. dubna

Zodpovězte otázky k videu z minulého týdne.

A ještě něco na čtení, období ars antiqua v Michelsově Encyklopedickém atlasu hudby:


Týden od 13. dubna

Jak to bylo s vícehlasem dál:

Nezapomeňte se zamyslet nad třemi úkoly z videa. Však já se na ně zeptám… 😉


Týden od 6. dubna

Podívejte se na krátké video o vzniku středověkého vícehlasu.

Případně si přečtěte podrobněji o objevu G. Varelliho nebo pár stránek z kapitoly o vícehlasu z knihy N. Hrčkové Dějiny hudby I.: Evropský středověk:

Hezké Velikonoce.


Týden od 30. března

Jako takové malé opakování si zahrajte Kahoot o středověkém jednohlasu (nebo použijte PIN 0541932). Přezdívku zvolte tak, abych poznal, komu ty malé jedničky mám napsat. Kvíz bude aktivní do 7. dubna.


Týden od 23. března

Zatím jsme se zabývali středověkou jednohlasou duchovní hudbou, hlavně liturgickou, tzv. gregoriánským chorálem. Nyní se na chvíli podíváme na světský jednohlasý zpěv ve středověku. O tom si tento týden přečtěte kapitolu z knihy Hudba: kompletní obrazové dějiny (Knižní klub, 2014).

Na konci textu najdete rámeček „Klíčová díla“. První z nich je třeba zde:

Najděte si na YouTube nebo jinde i další středověké hity.

Kdo mi ještě neposlal test minulého týdne, nechť tak učiní do pátku 27. března.


Týden od 16. března

Z kapitoly o gregoriánském chorálu jsme si nestihli napsat test, tak tady ho máte:

Soubor si stáhněte a v PDF prohlížeči (jako je třeba Adobe Reader) ho otevřete, vyplňte a uložte. Vyplněný soubor mi pošlete na email roman.mlejnek@prgcons.cz jako přílohu do pondělí 23. března. Pokud byste měli problém s vyplněním a uložením elektronicky, můžete test vytisknout a poslat mi fotku nebo scan.

V testu vám může pomoci následující přednáška prof. Davida Ebena, kde se také dozvíte mnoho dalších zajímavých věcí o gregoriánském chorálu od skutečného odborníka na tuto problematiku.

Další úkoly zde najdete zase příští pondělí.

<< zpět


	

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *